DELUXE Interview: Ορσαλία Παρθένη – Harmonizing design!
Με µία πορεία που ξεχειλίζει ανεπιτήδευτο ταλέντο και συλλογές που παίζουν µε τα όρια – χωρίς όµως να τα ξεπερνούν, η Καλλιτεχνική ∆ιευθύντρια του Οίκου Parthenis, είναι µία πολύπλευρη ιδιοσυγκρασιακή δηµιουργός που κάνει πράξη µία αγαπηµένη φράση του Πάµπλο Πικάσο: «Η έµπνευση υπάρχει, αλλά πρέπει να σε βρει να δουλεύεις.»
Από την Κάτια Μηλιαράκη
Διαχρονικότητα, Βιωσιμότητα, Συμπερίληψη, και φυσικά η Μόδα ως η Αρχή των πάντων. Aπλά λέξεις-αφορμές για μία δημιουργική συζήτηση πάνω στην φιλοσοφία και τις αρχές του εμβληματικού Οίκου Parthenis.
Κυρία Παρθένη, πώς θα περιγράφατε με τρεις λέξεις το στυλ και τη φιλοσοφία του brand Parthenis;
Διαχρονικό, ποιοτικό, συμπεριληπτικό.
Ποια είναι η κύρια πηγή έμπνευσής σας και πώς αυτή επηρεάζει τον τρόπο που δημιουργείτε νέα σχέδια;
Είναι σίγουρα ο δημιουργικός και δραστήριος άνθρωπος, η φύση, η τέχνη, η μουσική. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάτι γιατί κάθε φορά μπορεί να εμπνέομαι από κάτι διαφορετικό. Σίγουρα, η φετινή συλλογή, «Earthbound», εμπνέεται από τα στοιχεία της φύσης, αλλά και την σημασία της ανθρώπινης σύνδεσης. Η συλλογή συνδυάζει την άνεση, την διαχρονικότητα και την βιωσιμότητα σε ένα αρμονικό μοτίβο που αντικατοπτρίζει τις αξίες του οίκου. Γιορτάζει επίσης την ρευστότητα των φύλων, δίνοντας έμφαση στην αλληλεπίδρασή μας με τον κόσμο γύρω μας και τον πλανήτη που μας φιλοξενεί.
H διαχρονική συλλογή basics αποτελεί βασικό στοιχείο της ταυτότητάς σας, από την αρχική σύλληψη του Δημήτρη Παρθένη στα ’70ς έως και σήμερα. Πώς ενσωματώνεται στο dna του brand Parthenis αυτή η αύρα;
Κάθε νέα συλλογή ξεκινάει από τα basics προτείνοντας κάποια νέα χρώματα. Το πιο σημαντικό όμως είναι πως καμία συλλογή δεν προδίδει τις βασικές αρχές του οίκου και την φιλοσοφία του. Παίζει με τα όρια αλλά δεν τα ξεπερνάει.
Έχετε μία έντονη παρουσία στην Εβδομάδα Μόδας ΑFW όλα αυτά τα χρόνια. Μιλήστε μας για τη φετινή σας συμμετοχή.
Η φετινή μου συμμετοχή θα είναι νομίζω η πιο φαντασμαγορική, αλλά παράλληλα και τόσο απλή σαν ιδέα. Θα λάβει μέρος στην καρδιά της πόλης, στην πλατεία Ομονοίας. 12 νεαροί ενήλικες που έφτασαν στην Ελλάδα ως ασυνόδευτα παιδιά στις δομές της The HOME Project μοιράζονται την πασαρέλα με τα μοντέλα του οίκου Parthenis και πλαισιώνουν την εκδήλωση ως εθελοντές, αναδεικνύοντας την ομορφιά της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης.
Η The HOME Project είναι μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που δημιουργήθηκε το 2016 για να παρέχει υποστήριξη, προστασία, εκπαίδευση και υπηρεσίες κοινωνικής ενσωμάτωσης σε παιδιά πρόσφυγες, που φτάνουν στην Ελλάδα μόνα τους. Σε 7 χρόνια έχουμε δημιουργήσει και λειτουργούμε 13 ξενώνες όπου παρέχουμε ένα ολιστικό πλαίσιο υπηρεσιών παιδικής προστασίας μέσω εξατομικευμένου ψυχοπαιδαγωγικού πλάνου για κάθε παιδί, με υπηρεσίες ψυχικής υγείας, εκπαίδευσης, παιδαγωγική και κοινωνική υποστήριξη στοχεύοντας στην κοινωνική ενσωμάτωση. Μέχρι σήμερα έχουμε υποστηρίξει περισσότερα από 1.100 παιδιά και έχουμε προσφέρει 300 θέσεις εργασίας.
Πώς αντιμετωπίζετε τα ζητήματα της βιωσιμότητας και της κοινωνικής ευθύνης στον τομέα της Μόδας;
Ανέκαθεν ο οίκος Parthenis είχε τη βιωσιμότητα στο DNA του. Κατασκευάζουμε ρούχα στην Ελλάδα, με αρκετές πρώτες ύλες που παράγονται εδώ, σε μικρές ποσότητες που επαναλαμβάνονται, ενώ παράλληλα πιστεύουμε στο διαχρονικό design και στην ποιοτική εκτέλεση που εξασφαλίζει μεγάλη διάρκεια χρήσης και ζωής του ρούχου. Πιστεύουμε στην υπεύθυνη δημιουργική επιχειρηματικότητα και εστιάζουμε στη θετική ανάπτυξη, την κυκλική οικονομία, τον σεβασμό για το περιβάλλον αλλά και την ισότητα των ευκαιριών που αποδέχεται την ποικιλομορφία.
Ως Πρόεδρος της Ελληνικής «Ενωσης Σχεδιαστών Μόδας», πώς διαχειρίζεστε την πίεση της καινοτομίας στο χώρο της Μόδας και τη συνεχή αναζήτηση νέων τάσεων. Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που πιστεύετε πως θα προκύψουν στο μέλλον;
Το AI αποτελεί μια πρόκληση για όλους τους κλάδους, αλλά πιστεύω πως αν χρησιμοποιηθεί σωστά μπορεί να γίνει ένα εργαλείο που θα οδηγήσει την φαντασία και κατ’ επέκταση τη δημιουργικότητα σε άλλα επίπεδα. Παράλληλα, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες του κοινού που αφορούν σε μεγάλο βαθμό τη μόδα σε παγκόσμιο επίπεδο και κυρίως τις πρακτικές των fast fashion brands μπορεί να βοηθήσουν μικρότερα brands να βρουν τη θέση τους στην αγορά, έχοντας ένα πιο βιώσιμο μοντέλο παραγωγής.
Ποιο είναι το πιο προκλητικό ή ενδιαφέρον έργο που έχετε αναλάβει μέχρι σήμερα και γιατί;
Νομίζω πως για μένα το πιο ενδιαφέρον ήταν όταν πρωτοανέλαβα τον οίκο το 1996. Μετά από αυτήν τη στιγμή, η κάθε μέρα, η κάθε σαιζόν, η κάθε συλλογή αποτελούν μια πρόκληση. Η μόδα είναι ένας κλάδος που όχι μόνο σε κρατάει σε εγρήγορση λόγω της ταχύτητας των τάσεων αλλά εμπεριέχει και ένα μεγάλο επιχειρηματικό ρίσκο που δεν σε αφήνει ποτέ να επαναπαυθείς.
Ποια είναι η γνώμη σας για την επίδραση της τεχνολογίας στη βιομηχανία της Μόδας και πώς την ενσωματώνετε στη δική σας δουλειά;
Η τεχνολογία στο σχεδιασμό, στο πατρόν και τη σχεδίαση, μας έχει λύσει τα χέρια σε μεγάλο βαθμό και εμείς σαν οίκος την αξιοποιούμε όσο περισσότερο μπορούμε. Παράλληλα όμως η δουλειά αυτή εξακολουθεί να εμπεριέχει τη γοητεία του χειροποίητου και αυτό είναι που την κάνει ξεχωριστή.
Ποια συμβουλή θα δίνατε σε νέους σχεδιαστές που ξεκινούν στη βιομηχανία της μόδας;
Να το σκεφτούν πολύ καλά γιατί η μόδα είναι 1% λάμψη και 99% σκληρή δουλειά. Επίσης θα τους συμβούλευα να εστιάσουν στις τεχνικές ειδικότητες της μόδας, πατρόν, κοπή, ραφή γιατί όχι μόνο θα υλοποιήσουν τις ιδέες τους πιο εύκολα αλλά θα διεκδικήσουν πιο άμεσα μια θέση στο κλάδο που αυτή τη στιγμή πάσχει από έλλειψη εξειδικευμένων τεχνιτών. D