David Bowie, Ο rock star του στιλ!
Ολόκληρος ο πλανήτης αποχαιρέτησε τον μεγάλο Ziggy Stardust, τον άνθρωπο που επηρέασε όσο κανείς άλλος τη μουσική, αλλά και τη μόδα πειραματιζόμενος κάθε φορά πάνω σε νέες περσόνες που ξάφνιαζαν και δημιουργούσαν νέα όρια στο τι θεωρείται αποδεκτό.
Από την Χριστίνα Ζαφειρούλη
Επί έξι δεκαετίες ο David Bowie κατείχε –και δικαίως– τον τίτλο του πιο fashion-forward music icon. Γνωστός για τις δραματικές αλλαγές στιλ, παρουσίασε πολλές, διαφορετικές περσόνες, πάντα εντυπωσιακές και προκλητικές. Από Ziggy Stardust έγινε Alladin Sane, Thin White Duke, Man who fell on Earth. Κάθε του εμφάνιση ήταν και μία νέα πρόταση που έκανε τα περιοδικά μόδας και τους σχεδιαστές να παραμιλούν. Η κάθε αλλαγή στιλ του καθιέρωνε κι ένα νέο look από glam rock, μέχρι ανδρόγυνο, η κάθε του ενσάρκωση ενέπνεε ολόκληρες κολεξιόν οίκων μόδας. Μακριά από κάθε συμβατικότητα, έκανε να μοιάζει cool το να είσαι παράξενος και αταίριαστος. Αυτή, ίσως να είναι η μεγαλύτερη συνεισφορά του. Παρακίνησε τον κόσμο να αποδεχτεί, αλλά και να γιορτάσει τη διαφορετικότητα.
Εμφανίζεται στα μέσα των 60’s ως ο νεαρός David Jones, με sleek καστανά μαλλιά και ψιλόλιγνη φιγούρα ακολουθώντας το Mod κίνημα της εποχής. Όλοι, όμως μιλούν για εκείνον το 1969 με το Space Oddity και την εκκεντρική του εμφάνιση, ενώ γίνεται ο πρώτος ροκ σταρ που δηλώνει την αμφισεξουαλικότητά του επηρεασμένος από τις τραβεστί που γνώρισε στο Factory του Γουόρχολ. Κι έρχεται το 1972 και ο Ziggy Stardust που προκαλεί σεισμό στον κόσμο της μουσικής, αλλά και της μόδας. Η γκαρνταρόμπα του άφυλου Ziggy έχει τα πάντα: καυτά σορτς, κολλητά μπλουζάκια και φυσικά την ολόσωμη φόρμα δια χειρός Kansai Yamamoto. Ντελικάτος με κόκκινα μαλλιά, κραγιόν και ασημί μπότες, επηρεάζει την εποχή του όσο κανείς άλλος. Το 1973 για το εξώφυλλο του άλμπουμ του, Aladdin Sane ζωγραφίζει στο πρόσωπό του το γνωστό κόκκινο κεραυνό, σήμα κατατεθέν που μέχρι και σήμερα εμφανίζεται στα εξώφυλλα των μεγαλύτερων περιοδικών μόδας.
Από το 1974 έως το 1977, στα πιο σκοτεινά του χρόνια λόγω της χωρίς όριο κατανάλωσης κοκαΐνης, μένει στο Βερολίνο και ηχογραφεί με τον Brian Eno και τον Tony Visconti την «Τριλογία του Βερολίνου», τα άλμπουμ Low, Heroes και Lodger. Πλέον, φοράει δερμάτινα μπουφάν, blazer και πουκάμισα εγκαινιάζοντας ένα νέο ανδρόγυνο look. Το 1979 εμφανίζεται στο Saturday Night Live με «ανδρική» φούστα, ενώ όλοι μιλούν πλέον για τα λευκά πουκάμισα και τα γιλέκο του Thin White Duke. Στα 80s αφήνει το χρώμα να τον συνεπάρει -επιλέγει χρωματιστά κοστούμια- και τραγουδά με τον Freddie Mercury το Under Pressure. Στις αρχές των 90s εντυπωσιάζει με ασπρόμαυρους χρωματισμούς και το 1995 με το oversized παλτό του στα MTV Europe Music Awards. Είναι η εποχή των εντυπωσιακών παλτό με υπογραφή Alexander McQueen που δημιούργησε και το Union Jack παλτό για το Earthling tour του ’97.
Ο Jean Paul Gaultier έχει πει: «Με ενέπνευσε με τη δημιουργικότητα, την υπερβολή του που ήξερε να ανακαλύπτει ξανά και ξανά την κομψότητά του και το παιχνίδι του με τα φύλα». Τα περιοδικά μόδας τού χρωστούν αμέτρητα εξώφυλλα. Δεν είναι τυχαίο που σε ψηφοφορία του κοινού το BBC History, τον ανέδειξε ως τον πιο Καλοντυμένο Βρετανό Όλων των Εποχών, ενώ και το Μουσείο Victoria & Albert του αφιέρωσε ολόκληρη έκθεση, με τίτλο “David Bowie Is”. Όπως γράφει το περιοδικό TIME, στην ειδική έκδοση με τίτλο David Bowie: η ζωή του στη γη: «Δεν ήταν drag queen. Ήταν ο πρίγκιπας του αλλόκοτου». Ακομπλεξάριστος και παίζοντας με την εικόνα του ο ίδιος έλεγε: «Έχω επανεφεύρει το image μου τόσες φορές που αρνούμαι το γεγονός πως αρχικά ήμουν μια υπέρβαρη Κορεάτισσα».