Carine Roitfeld
Το parisian style της ανήκει, ενώ ο τίτλος fashion visionary της αποδίδεται συχνά γιατί ξέρει τι χρειάζεται για να κάνει ένα editorial υπέροχο! Η ‘εν αποστρατεία’ Editor in Chief της γαλλικής Vogue γνωρίζει πως η «ασέβεια» μερικές φορές σε πάει στην κορυφή.
The end of an era
Η Carine εγκατέλειψε τα ηνία της γαλλικής Vogue στις 31 Ιανουαρίου του 2011, ακριβώς μια δεκαετία μετά την πρόσληψή της. Μιλώντας για την απόφασή της αυτή επισημαίνει,«όταν ξεκίνησα ήξερα πως δεν θα είναι για πάντα, το πολύ 10 χρόνια», και συνεχίζει «θα μπορούσα να μείνω κι άλλο, αλλά πιστεύω πως η καλύτερη στιγμή να φύγεις είναι όταν είσαι στην κορυφή».
Σημείο εκκίνησης της καριέρας της ήταν το γαλλικό Elle, όπου εργάστηκε σαν συντάκτρια μόδας και στιλίστρια. Από τότε η Roitfeld υπήρξε βασικός παράγοντας στον κόσμο της μόδας. Τέλη της δεκαετίας του ‘90, τη δεκαετία των μεγάλων πειραματισμών και της ανάπτυξης, όχι απλώς ήταν εκεί, αλλά διαμόρφωνε το αύριο της μόδας. Ήταν μια εξ αυτών που βοήθησαν στη διαμόρφωση εταιρικών ταυτοτήτων και προώθησαν νέα labels παγκοσμίως. Εκείνη την εποχή στις πασαρέλες βλέπαμε ασυνήθιστα και εντυπωσιακά θεάματα. Τότε ήταν που συνεργάστηκε με τον Tom Ford και μαζί παρουσίαζαν τα μοντέλα του οίκου Gucci να περπατούν σε πασαρέλες διακοσμημένες με γούνες.
Η καριέρα της σημάδεψε και σημαδεύτηκε από μια εποχή, την εποχή όπου αναδεικνύονταν οι λεγόμενες «ασφαλείς κολεξιόν», την εποχή που τίποτα δεν απευθυνόταν και δεν θυσιαζόταν στο βωμό της μαζικότητας. Δουλειά της μόδας ήταν να δημιουργεί ψευδαισθήσεις, να παρουσιάζει, να μας δίνει μια άλλη οπτική για να ονειρευόμαστε τη ζωή, για να αναζητούμε το απρόσμενο, να βιώνουμε την ακρότητα. Όλα αυτά η Carine τα πρόσφερε και μάλιστα σε υπέρτατο βαθμό.
Τα χρόνια με τον Mario Testino
«Στα 18 ξεκίνησα να εργάζομαι σαν μοντέλο, ύστερα ήρθε το ELLE. Τα βήματά μου ήταν αργά, αλλά σταθερά, μέχρι που γνώρισα τον Testino. Εκείνος ήταν για μένα ο σωστός άνθρωπος κι εγώ βρέθηκα κοντά του την κατάλληλη στιγμή», εξομολογείται η Roitfeld μιλώντας για τα πρώτα βήματα της καριέρας της. Οι δυο τους δημιούργησαν ένα ντουέτο που μιλούσε την ίδια γλώσσα και έφτιαχνε για χρόνια μερικά από τα ωραιότερα ‘σενάρια’ της αμερικανικής και γαλλικής Vogue.
Την ίδια εποχή, η Roitfeld γίνεται μούσα και σύμβουλος του Tom Ford για τον οίκο Gucci. Στην ουσία ‘χρεώνεται’ την επιτυχία του ταλαντούχου, αλλά πρωτοεμφανιζόμενου τότε designer στο ιταλικό brand. Ταυτόχρονα εργάζεται και μαζί με τον ανεπανάληπτο Yves Saint Laurent, του οποίου οι δημιουργίες μεσουρανούσαν στις πασαρέλες και τα κοσμικά σαλόνια της εποχής.
Μέσα σε όλη αυτό το κυνήγι της καριέρας γνωρίζεται με τον Christian Restoin και η σχέση τους αυτή τους φέρνει δύο παιδιά, την Julia και τον Vladimir.
Carine Roitfeld: Irreverent
Αυτός είναι ο τίτλος του βιβλίου που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Rizzoli. Η λέξη «ασεβής» είναι le mot juste (η σωστή λέξη) που χρησιμοποιεί για να περιγράψει τη δουλειά της. Όλα εκείνα τα «χαμένα» editorials συλλέγονται σ’ ένα λεύκωμα χαρίζοντάς μας ένα υπέροχο ντοκουμέντο της καριέρας της. Η φαντασία, το άπιαστο ένστικτό της, η αίσθηση του στυλ μαζί με τη γαλλική φινέτσα που διαθέτει στην ιδιοσυγκρασία της αποτυπώνονται περίτρανα στις φωτογραφήσεις που επιμελείται και που προσδίδουν στη δουλειά της ένα στυλ αναγνωρίσιμο. Εμπειρίες και συναισθήματα, όλα γίνονται styling, παίρνουν σάρκα και οστά μέσα από ακραίες δημιουργίες μεγάλων οίκων και ριψοκίνδυνους, όσο και δημιουργικούς πειραματισμούς. Haute couture, ready to wear και street fashion αποτελούν τις επιρροές της, φιλτράρονται από το φακό σπουδαίων επαγγελματιών φωτογράφων και μας χαρίζουν την πιο εξεζητημένη εκδοχή φωτογράφησης που έχει ποτέ φιλοξενήσει περιοδικό μόδας.
H μεγαλύτερη επιτυχία της είναι πως δεν βάζει όρια ανάμεσα στην πραγματική προσωπικότητα και στην περσόνα. Παραμένει συνεσταλμένη να κοιτάζει από απόσταση όλα αυτά που έχει κατακτήσει στη διάρκειας της εικοσαετούς καριέρας της. «Μερικές φορές αναρωτιέμαι τι το ενδιαφέρον έχω, απλώς κάνω φωτογραφήσεις. Δεν είμαι ζωγράφος, ούτε γράφω βιβλία. Προς τι, λοιπόν, τόσο ενδιαφέρον; Όμως, για να είμαι ειλικρινής το απολαμβάνω, γιατί ξέρω πως δεν θα κρατήσει για πολύ».
Βεατρίκη Θεοδωράτου