Anna Wintour
Η μόδα ποτέ δεν κοιτάει πίσω, παρά μόνο μπροστά.
Το μυθικό πρόσωπο της βιομηχανίας της μόδας ή, αν προτιμάτε, τo ροτβάϊλερ με το κραγιόν και τα Prada, εμφανίζεται πίσω από τα σκουρόχρωμα γυαλιά της «πρωταγωνιστώντας» στο ντοκιμαντέρ «ΤΕΥΧΟΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ». Ως editor-in-chief της αμερικανικής VOGUE, του παντοδύναμου περιοδικού μόδας και style του πλανήτη, η μόνη της δουλειά είναι να εγκρίνει what is and isn’t ‘in Vogue’. Η Άνα Γουίντουρ ανέλαβε τα ηνία της Vogue το 1988 και μέχρι σήμερα έχει καταφέρει να θεωρείται η ισχυρότερη, αλλά και η πιο σκληροπυρηνική προσωπικότητα στο χώρο της μόδας. Αυτή είναι η ιστορία της.
Η σκληροπυρηνική δημοσιογράφος ξεκίνησε στη δεκαετία του ‘70 στο βρετανικό περιοδικό Harper’s and Queen. Μία πενταετία αργότερα και με τον τίτλο της fashion editor στις Louis Vuitton αποσκευές της πετάει για Νέα Υόρκη αναλαμβάνοντας το Harper’s Bazaar. Το 1988 «στέφεται» editor-in-chief της αμερικανικής VOGUE. Αυτή η χρονιά θα μείνει για πάντα χαραγμένη στη μνήμη της. Το γεγονός πως στις φλέβες της κυλάει βρετανικό αίμα αποικιοκράτη ίσως δικαιολογεί τη γονιδιακή της προδιάθεση προς τη λογική του Master και των υποτακτικών του. Από το 1988, από τότε δηλαδή που την ανέλαβε, όλοι οι εργαζόμενοι στη VOGUE ψάχνουν κάθε πρωί να βρουν την πιο πειστική δικαιολογία για να μην πάνε στο περιοδικό. Η Mrs Wintour διαθέτει δολοφονικό βλέμμα, αυστηρό καστανοκόκκινο καρέ, τεράστια μαύρα γυαλιά ηλίου και υπέρμετρη ματαιοδοξία. Χαμογελάει σπάνια. Σχεδόν ποτέ, δηλαδή! Όπως ακριβώς κι ο διάβολος. Ο διάβολος που φοράει Prada! H γυναίκα, η οποία δεν λέει καλημέρα αν δεν σ’ έχει περάσει από αισθητική ακτινογραφία, είναι η ίδια που ενέπνευσε την πρώην βοηθό της, τη Λόρεν Γουάιζμπεργκερ να γράψει το best seller «Ο διάβολος φορούσε Prada». Αλλά, πιστέψτε με, δεν είναι όπως εμφανίζεται στις καυτές σελίδες του βιβλίου. Στην πραγματικότητα είναι πολύ χειρότερη! Έχοντας αναρριχηθεί στα Ιμαλάια της κακής συμπεριφοράς και της έπαρσης η αποστεωμένη editor in chief έχει κατηγορηθεί ανοιχτά από συνεργάτες, συνδικαλιστικούς εκπροσώπους, ανταγωνιστές, αλλά και από στενούς της συγγενείς ότι επιβιώνει βάζοντας ανήθικες τρικλοποδιές, εξαγοράζοντας συνειδήσεις, διαγράφοντας από το χάρτη ό,τι της πάει κόντρα και μασώντας σαν τσιπς την αξιοπρέπεια των ανθρώπων. Παρ’ όλα ταύτα, όλοι υποκλίνονται μπροστά στη λυμφατική, αλλά εξαιρετικά chic παρουσία της. Οι σχεδιαστές μόδας παίρνουν πάντα τη γνώμη της πριν το λανσάρισμα των κολεξιόν, τα fashion shows δεν ξεκινούν αν δεν εμφανιστεί στη θέση της και στο τέλος όλοι προσεύχονται να έχουν κερδίσει την ευνοϊκή της μεταχείριση στο αυστηρό 10λεπτο που τους έχει αφιερώσει. Η πίστη της στη δύναμη και τη δυναμική των νέων ταλέντων και η πεποίθησή της πως «Τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο», αλλά πάνω απ’ όλα το κύρος και οι πωλήσεις της VOGUE την έχουν καθιερώσει σαν μία από τους most valuable players της βιομηχανίας της μόδας. [[wysiwyg_imageupload:29:]]
The September Issue project
Για οκτώ ολόκληρους μήνες, από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2007, ο σκηνοθέτης Ρ. Τζ. Κάτλερ είχε γίνει -με την έγκρισή της- η σκιά της θρυλικής διευθύντριας της αμερικανικής Vogue. Ο ιδιόρρυθμος χαρακτήρα της εντείνει το μυστήριο γύρω από το πώς και γιατί ενέκρινε το καλλιτεχνικό όραμα του Κάτλερ. Δηλαδή να γίνει εκείνη και η δουλειά της το αντικείμενο του νέου ντοκιμαντέρ του «Τεύχος Σεπτεμβρίου». Ο …επίμονος σκηνοθέτης εισχώρησε στα άδυτα του περιοδικού, αλλά και της προσωπικής ζωής της ξεχωριστής κας Γουίντουρ και της ομάδα της κινηματογραφώντας την προετοιμασία του «Τεύχους Σεπτεμβρίου» του 2007 της Vogue. Το συγκεκριμένο τεύχος του 2007 ήταν και παραμένει το μεγαλύτερο που εκδόθηκε ποτέ ζυγίζοντας περισσότερο από δύο κιλά, με περιεχόμενο 840 σελίδων και πωλήσεις των δεκατριών εκατομμυρίων αντιτύπων. «Ειλικρινά δεν ξέρω γιατί επέτρεψε να μπουν οι κάμερές μου στο κτίριο. Ακόμη κανείς δεν γνωρίζει ποια είναι στην πραγματικότητα. Όταν συναντηθήκαμε και συζητήσαμε κατάλαβα ότι η Άνα δεν πρόκειται να σε συναντήσει, εάν δεν ενδιαφέρεται να συνεργαστεί μαζί σου. Ύστερα από 20 λεπτά πιάσαμε αμέσως δουλειά. Μέσα από τη “συνεργασία” μας μού έγινε απολύτως αντιληπτό ότι είναι αδύνατον να πετύχει κανείς στη βιομηχανία μόδας δίχως την έγκρισή της», τονίζει ο σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ. Η καθημερινότητά της ήταν μια ατελείωτη παρέλαση από μοντέλα, στιλίστες, φωτογράφους, συγγραφείς, ηθοποιούς, πολιτικούς, σκηνοθέτες και άλλους πολλούς. Ο Ρ. Τζ. Κάτλερ είχε πλήρη πρόσβαση στο περιοδικό, γεγονός που τον έκανε να αναρωτιέται πώς κατάφερνε να διαχειρίζεται τα πρόσωπα και τις καταστάσεις γύρω της.
Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων ο σκηνοθέτης είχε την ευκαιρία να πάρει και μαθήματα management από την Άνα Γουίντουρ.
Μάθημα πρώτο: «Τα συμβούλια δεν διαρκούν περισσότερο από επτά λεπτά». Στον κόσμο της Άνα τα συμβούλια συνήθως ξεκινούν λίγα λεπτά νωρίτερα από την προγραμματισμένη ώρα, γεγονός που κάνει τους συνεργάτες της να τρέχουν στην κυριολεξία.
Μάθημα δεύτερο: «Να εμπιστεύεσαι πάντα το ένστικτό σου». Η Άνα δεν φοβάται ποτέ. Υπακούει το ένστικτό της, αφού εξάλλου αυτό είναι που την έχει οδηγήσει στη θέση όπου βρίσκεται.
Μάθημα τρίτο: «Να περιβάλλεσαι από μεγάλα ταλέντα». Η Γουίντουρ ξέρει καλά ότι είσαι τόσο καλός, όσο αυτοί που δουλεύουν για σένα. Η ομάδα της απαρτίζεται κυριολεκτικά από «μεγάλα ταλέντα».
Μάθημα τέταρτο: «Ποτέ μην κοιτάς πίσω». Ο Ρ. Τζ. Κάτλερ έχει δηλώσει πως υπάρχει μια μοναδική φράση που τελικά συνοψίζει τη μέθοδο άσκησης διοίκησης της Άνα Γουίντουρ: «Η μόδα ποτέ δεν κοιτάει πίσω, παρά μόνο μπροστά».
Η ίδια της η φιλοσοφία, που είναι απλή και άκρως ρεαλιστική:«Πάντα να προχωράς μπροστά. Μη ζεις ποτέ στο παρελθόν. Η ζωή είναι σύντομη και υπάρχουν τόσα πολλά που πρέπει να κάνεις στη διάρκειά της».
Κάτια Μηλιαράκη