Ταξίδι με τρένο
Όταν ήμουν μικρή, η μητέρα μου, μας έπαιρνε στην Πάτρα για διακοπές, στο σπίτι της γιαγιάς, με το ωτομοτρίς. Ένα τρένο που πήγαινε με σχετική ταχύτητα – σε σχέση με τα μουτζούρικα τρένα – τη διαδρομή Πειραιάς – σταθμός Πελοποννήσου – Πάτρα – Πύργος – Κυπαρισσία με πολλές ενδιάμεσες στάσεις. Τώρα οι σταθμοί έχουν χορταριάσει. Για πολλά χρόνια όταν είχα δουλειές στη Θεσσαλονίκη έπαιρνα το τρένο να πάω ή για να επιστρέψω, γιατί το προτιμούσα από το αεροπλάνο. Από μικρή με ενθουσίαζαν τα τρένα. Την τελευταία φορά που θυμάμαι να πήρα τρένο, ήταν όταν παρκάραμε στον Άγιο Στέφανο και πήγαμε με το τρένο στη Χαλκίδα για βόλτα.
Σε όλη την Ευρώπη τα τρένα αναβαθμίζονται συνεχώς. Η τάση είναι, όλα τα στελέχη των εταιριών, να ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν τα τρένα αντί για το αυτοκίνητο. Είναι γρήγορα, είναι ασφαλή και είναι το πιο οικολογικό μέσο μεταφοράς στον πλανήτη. Θυμάστε πόσο «καθάρισε» η ατμόσφαιρα του πλανήτη όταν λόγω κορωνοϊού, για δυο χρόνια, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρίες κρατούσαν τα αεροπλάνα στο έδαφος.
Ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός στις πρωτεύουσες της Ευρώπης, που κάποτε ήταν το κακόφημο σημείο της πόλης, τώρα είναι το σημείο που χτυπάει ο παλμός της αγοράς, 7 ημέρες την εβδομάδα. Ό,τι δεν μπορείς να βρεις στο κέντρο, ακόμα και το σαββατοκύριακο, θα το βρεις στα μαγαζιά του σταθμού.
Στη νησιωτική χώρα που λέγεται Ελλάδα, τα ταξίδια με τρένα, έχουν απαξιωθεί. Αντίθετα, για τουριστικούς λόγους φαντάζομαι, τα ταξίδια με πλοία ή με αεροπλάνα, έχουν αναβαθμιστεί. Στην ηπειρωτική Ελλάδα, αναβαθμίζονται οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι για να εξυπηρετούν τα φορτηγά και τα ΙΧ, αλλά το τρένο, το πιο ασφαλές μέσο της στεριάς, στην Ελλάδα, αποδείχθηκε εξαιρετικά επικίνδυνο.
Τι να πει κι η Ελβετία, που όλα της τα βουνά είναι τρύπια σαν γραβιέρα, για να τη διασχίζουν τα χιλιάδες τρένα της μέσα από τα τούνελ; Μόνο το πέρασμα κάτω από τις Άλπεις, που ενώνει την Ελβετία με την Ιταλία, είναι ένα σιδηροδρομικό τούνελ 57 χλμ. που χρειάζεσαι 35 λεπτά για να το διασχίσεις με το τρένο.
Δε θα μιλήσω για την Ιαπωνία με τη διαφορετική κουλτούρα, όπου κάποια τρένα διασχίζουν τη χώρα με ταχύτητα 320 χλμ την ώρα. Θα μιλήσω για τα γαλλικά τρένα που ενώνουν τη μισή Ευρώπη, τα TGV, με ταχύτητες από 270 χλμ. έως 320 χλμ. την ώρα. Κάθεσαι στο παράθυρο και δεν προλαβαίνεις να απολαύσεις τα τοπία της φύσης, τόσο γρήγορα χάνονται από τα μάτια σου. Όταν ένα τρένο, που ξαναλέω, είναι το πιο οικολογικό μέσο μεταφοράς, τρέχει σαν ρουκέτα, όλα τα συστήματα των συρμών, των γραμμών, των διασταυρώσεων, πρέπει να λειτουργούν στην εντέλεια. Τα τρένα είναι η μεγάλη μου λατρεία. Είναι ένα μέσο πιο ανθρώπινο, σου επιτρέπει να διαβάζεις το βιβλίο σου, να χαζεύεις έξω από το παράθυρο και, όποτε κουραστείς, να σηκωθείς να περπατήσεις για να ξεμουδιάσεις. Όταν ήμουν μικρή, ήθελα κι εγώ να ζω κοντά στις γραμμές για να ακούω τα τρένα. Μεγαλώνοντας, έζησα 7 χρόνια στην κεντρική Ευρώπη και τα βράδια με νανούριζαν τα δρομολόγιο των τρένων.
Έχω ανέβει σε γαλλικά, βρετανικά, γερμανικά, ελβετικά, ιταλικά τρένα, και έχω οργώσει την Ευρώπη. Εξερευνάς τα τοπία, την κουλτούρα του λαού, την ρομαντική ομορφιά της φύσης, συλλέγοντας αναμνήσεις που θα θυμάσαι για πάντα. Τα μοναδικά πλεονεκτήματα του ταξιδιού με τρένο έχουν αναδείξει πολλές ιδιωτικές εταιρείες που σχεδιάζουν ταξίδια με ιδιωτικά τρένα, εμπειρίες ζωής. Όπως πηγαίνει κανείς κρουαζιέρα με καράβι, έτσι υπάρχουν και πανάκριβες πολυτελείς «κρουαζιέρες» με το τρένο. Η εξυπηρέτηση και το περιβάλλον είναι πεντάστερου ξενοδοχείου και η περιποίηση πρώτης θέσης. Είναι πανάκριβα αλλά και μοναδικά ταξίδια, όπως το Orient Express που σε ταξιδεύει από το Λονδίνο στη Βενετία, το Royal Scotsman με το οποίο διασχίζεις τις ομορφιές της Σκωτίας, το Maharaja’s Express στην Ινδία, το Transcantábrico Gran Lujo στην Ισπανία για να απολαύσεις τη διαδρομή από το Σαν Σεμπαστιάν στο Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα, ο Υπερσιβηρικός, ένα ταξίδι 15 ημερών από τη Μόσχα στο Βλαδιβοστόκ και πολλά ακόμα στην Αυστραλία, Ασία και Καναδά.
Δε θα μπορούσαμε και εμείς, αντί να ψάχνουμε ακόμη πώς θα κάνουμε σωστά το πρώτο στάδιο, την απλή μεταφορά από πόλη σε πόλη με ασφαλές δρομολόγιο, να αναδεικνύουμε τις ομορφιές της Ολυμπίας ή τα συγκλονιστικά Μετέωρα με τρένα-ξενοδοχεία για τους τουρίστες;
Διαβάστε περισσότερα στο DELUXE magazine που κυκλοφορεί δωρεάν σε επιλεγμένα σημεία, ή πατώντας ΕΔΩ.
Ακολουθήστε τη συγγραφέα Κατερίνα Τσεμπερλίδου στο Instagram: @tsemperlidou