Ιωάννα Λαλαούνη
Η Ιωάννα Λαλαούνη, Διευθύντρια του ομώνυμου Μουσείου Κοσμήματος και μία από τις 4 κόρες του αείμνηστου χρυσοχόου Ηλία Λαλαούνη, μιλάει στο DELUXE για την ιστορία, τους στόχους και τις δράσεις του μοναδικού Μουσείου Σύγχρονου Κοσμήματος που υπάρχει στην Ελλάδα.
Το Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη είναι το μοναδικό Μουσείο για το σύγχρονο κόσμημα στην Ελλάδα. Σε ποιο κοινό στοχεύουν τόσο οι συλλογές όσο και οι δράσεις του Μουσείου;
Το Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη (ΜΚΗΛ), Ν.Π.Ι.Δ. είναι Αστική Εταιρία -μη κερδοσκοπική- πολιτιστικού ενδιαφέροντος αναγνωρισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού και Οικονομικών το 1993. Άνοιξε στο κοινό το 1994 ως το μοναδικό Μουσείο Κοσμήματος και Διακοσμητικών Τεχνών στην Ελλάδα και ένα από τα δύο στο είδος του στον κόσμο. Στόχος του Μουσείου είναι να αποτελέσει ένα διεθνές κέντρο προώθησης της τέχνης του κοσμήματος και των διακοσμητικών τεχνών, κυρίως όμως της παραγωγής των παραδοσιακών τεχνών. Στα 20 χρόνια από την ίδρυση του το επιστημονικό του τμήμα έχει οργανώσει περισσότερες από 70 περιοδικές εκθέσεις, 1.200 ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα σε 50.000 μαθητές ελληνικών σχολείων και σε 40.000 πολλαπλά προγράμματα επιμόρφωσης ενηλίκων. Στο μέλλον το ΜΚΗΛ θα συνεχίζει να απευθύνεται σε ευπαθείς ομάδες, θα προβάλει τη νέα ελληνική δημιουργία στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και θα συνεχίσει να πρωτοπορεί με νέες μεθόδους πολιτιστικής εκπαίδευσης μέσα από το Μουσείο.
Υποθέτω ότι η απήχηση του Μουσείου Λαλαούνη στο εξωτερικό είναι πολύ μεγάλη. Προσωπικά και οικογενειακά πρέπει να είστε πολύ περήφανη για το έργο -προσφορά στην Ελλάδα θα λέγαμε σωστότερα- του πατέρα σας;
Η αρχική πρόθεση δημιουργίας του Μουσείου ήταν να στεγάσει και να εκθέσει 4.000 πρωτότυπα κοσμήματα και αντικείμενα σχεδιασμένα από τον Ηλία Λαλαούνη, το αρχείο του Ιδρυτή που χρονολογείται από το 1940 με μακέτες, φωτογραφικό αρχείο κ.λπ και περισσότερους από 6.000 σπάνιους τίτλους. O Ηλίας Λαλαούνης άλλαξε την πορεία της ελληνικής χρυσοχοΐας, εμπορικά και καλλιτεχνικά, εδραιώνοντας τη θέση της στη διεθνή σκηνή. Ωστόσο, το Μουσείο δεν είχε ποτέ ως αποκλειστικό και μοναδικό σκοπό να επευφημήσει τη δημιουργική ευφυΐα ενός μόνον ανθρώπου, αλλά θεωρήθηκε εξ αρχής ως οργανισμός με ένα σαφώς διαμορφωμένο πολιτιστικό και κοινωνικό ρόλο. Σήμερα το ΜΚΗΛ αποτελεί το μοναδικό πολιτιστικό οργανισμό στην Ελλάδα με στόχο:
● την εκπαίδευση νέων για την ενδυνάμωση παραγωγής Διακοσμητικών τεχνών,
● νέες πρωτοποριακές δράσεις για την πολιτιστική εκπαίδευση με συνεργασία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης από την προσχολική ηλικία στα μεταπτυχιακά τμήματα σπουδών,
● την παροχή εμπειρίας με εργασία νέων επιστημόνων στο χώρο της μουσειολογίας/την έρευνα στην ιστορία της ελληνικής και παγκόσμιας τέχνης διακοσμητικών τεχνών, όπως και την εμπειρία εργασίας στα ελληνικά μουσεία σε σχέση με τον τουρισμό και την εξαγωγή του ελληνικού πολιτισμού,
● την ελεύθερη πρόσβαση σε ευπαθείς ομάδες σε εκπαιδευτικά προγράμματα και τέλος
● τη συνεχή εξαγωγή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού διαμέσου των μονίμων συλλογών σε διεθνείς επιστημονικές εκθέσεις
Κυρία Λαλαούνη μιλήστε μας για το προσωπικό σας όραμα ως Διευθύντρια αυτού του ζωντανού και σύγχρονου οργανισμού παραγωγής Πολιτισμού.
Πυρήνας πολιτισμού και εκπαίδευσης στην καρδιά του ιστορικού κέντρου εδώ και 20 χρόνια, το Μουσείο Κοσμήματος έχει θέσει ως πρωταρχικό του στόχο την εκπαιδευτική του αποστολή, από την πρώτη μέρα της λειτουργίας του: επιστημονικές εκδόσεις, βιωματικά εκπαιδευτικά προγράμματα, σεμινάρια και διαλέξεις, ξεναγήσεις, δράσεις για Α.Μ.Ε.Α. και ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, προγράμματα εθελοντών και πρακτική νέων επιστημόνων, είναι μερικές μόνο από τις καινοτόμες δράσεις που μας έχουν καταστήσει πρωτοπόρους στο χώρο της μουσειακής εκπαίδευσης. Καθώς πιστεύω ακράδαντα ότι η σχολική και η δια βίου εκπαίδευση είναι μία αμφίδρομη διαδικασία, αποδίδουμε ιδιαίτερη έμφαση στην επικοινωνία και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας με την εκπαιδευτική κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό υλοποιούμε συνεχώς καινοτόμες δράσεις συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς, που περιλαμβάνουν κοινά projects, παρουσιάσεις προγραμμάτων, επιμορφώσεις, διαλέξεις σε φοιτητές, και συμμετοχή, ως πρότυπο μουσείο-case study, στην εκπόνηση διδακτορικών διατριβών. Η κοινωνική προσφορά του ΜΚΗΛ στη διάρκεια των ετών αυτών εκφράστηκε με ποικίλους τρόπους, όπως τη λήψη πρόνοιας για την πρόσβαση ατόμων με κινητικά προβλήματα, καθώς και την εισαγωγή προγραμμάτων για άτομα με προβλήματα ακοής και όρασης. Το ΜΚΗΛ είναι το πρώτο Μουσείο στην Ελλάδα που σχεδιάστηκε ειδικά για την πρόσβαση σε ΑΜΕΑ. Για συμμετοχή στα προγράμματα στις ομάδες αυτές δίνεται προτεραιότητα και με ελεύθερη είσοδο.
Κάτια Μηλιαράκη