Maria Callas – Viva la Divina!
Η παγκόσμια μουσική γιορτάζει τα 100 χρόνια από τη γέννηση της μεγαλύτερης ντίβας της όπερας, της σπουδαιότερης ελληνίδας που γνώρισε ποτέ ο πλανήτης!
Γεννημένη στις 2 Δεκεμβρίου του 1923 στη Νέα Υόρκη, ήταν γραφτό η Μαρία Σοφία Άννα Καικιλία Καλογεροπούλου, όπως ήταν το πλήρες όνομά της, να γοητεύσει κοινό και κριτικούς με την εξαιρετική φωνητική της τεχνική και τη δραματική της δεινότητα. Το μοναδικό της ρεπερτόριο κυμαινόταν από κλασικές όπερες μέχρι έργα του Μπελκάντο, αριστουργήµατα του Βέρντι, του Πουτσίνι, ακόµη και του Βάγκνερ, πάντα µε την ίδια «εύθραυστη» ερµηνεία. Για αυτό και χαιρετίστηκε από τον πλανήτη ως η απόλυτη ντίβα.
Αφορμή για αυτό υπήρξε η ταραγμένη παιδική της ηλικία. Ο γάμος των γονιών της έληξε σύντομα κι η Μαρία μετακόμισε στην Ελλάδα με τη μητέρα και την αδελφή της, όπου έλαβε τη μουσική της εκπαίδευση. Η μητέρα της αναγνώρισε το μουσικό της ταλέντο σε νεαρή ηλικία και την ώθησε σε αυτήν την κατεύθυνση. Την εποχή των σπουδών της, δάσκαλός της την περιέγραψε ως «Μοντέλο μαθητή – φανατική, αδιάλλακτη κι αφοσιωμένη στις σπουδές της με την καρδιά και την ψυχή της». Η πρόοδος της ήταν εκπληκτική, ξοδεύοντας τουλάχιστον πέντε-έξι ώρες καθημερινά στη μουσική της. Μέσα σε έξι μήνες, κατέκτησε τις πιο δύσκολες άριες στο διεθνές ρεπερτόριο όπερας με αξιοσημείωτη μουσικότητα.
Θείο δώρο
Μετά από αρκετές φοιτητικές παραστάσεις, η τραγουδίστρια με το «θείο δώρο» άρχισε να εμφανίζεται σε δευτερεύοντες ρόλους στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Το επαγγελματικό της ντεμπούτο ήρθε τον Φεβρουάριο του 1941 και μέσα σε ένα χρόνο, ανέλαβε τον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο ως Τόσκα. Ακόµη κι οι επικριτές της δεν µπορούσαν να αμφισβητήσουν το εξαιρετικό της ταλέντο.
Η μεγάλη ευκαιρία της δόθηκε στη Βενετία το 1949, όταν καλέστηκε να αντικαταστήσει την πρωταγωνίστρια της παράστασης I puritani. Με μόλις έξι μέρες προετοιμασίας θριάμβευσε, κάνοντας το ντεμπούτο της στη Σκάλα του Μιλάνου δύο χρόνια αργότερα. Το θέατρο έγινε το καλλιτεχνικό της σπίτι τη δεκαετία του ‘50, όπου πρωταγωνίστησε σε πολυάριθμες παραγωγές σκηνοθετημένες από διασημότητες όπως ο Λουτσίνο Βισκόντι.
Όντας το μεγάλο της αστέρι, η διάσημη Σκάλα, τιμούσε την Κάλλας με πλούσιες νέες παραγωγές που μάγευαν το κοινό ανά την υφήλιο. Το ντεµπούτο της στη Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης έγινε το 1956, με τον Τύπο της εποχής να μαίνεται εναντίον της, ωστόσο η λαμπρότητα της στη σκηνή έσβησε τα πάντα! Η Κάλλας δημιούργησε έναν διαρκή δεσμό με το κοινό της και στο Λονδίνο, γοητεύοντάς το με το αστείρευτο ταλέντο της σε πολυάριθμες παραστάσεις.
Με μια εξαιρετική Τόσκα στο Royal Opera House το 1965, έριξε τίτλους τέλους στην καριέρα της, σε μια παραγωγή του Φράνκο Τζεφιρέλι. Μετά την απώλεια βάρους στα µέσα της καριέρας της, που για πολλούς επηρέασε τις φωνητικές της ικανότητες, η Κάλλας αντιµετώπισε αρκετές δυσκολίες ως καλλιτέχνης λόγω της ακλόνητης ευφυΐας και της αποφασιστικότητάς της.
Ο ρόλος της στη Μήδεια το 1969, ήταν ο μοναδικός μη οπερετικός, σε σκηνοθεσία του Πιέρ Πάολο Παζολίνι. Παρότι αυτός αποτελούσε πρόκληση και συζητήθηκε πολύ, η υποκριτικής της επάρκεια κι η παρουσία της που μαγνήτιζε έκαναν τη διαφορά, βάζοντάς τη μια για πάντα στο Πάνθεον των μεγαλύτερων καλλιτεχνών.
Ο… καταστροφικός Ωνάσης
Η ιδιαίτερα κοινωνική Κάλλας υπήρξε αγαπημένη των tabloids, µε το όνοµά της να φιγουράρει συχνά στα πρωτοσέλιδα λόγω της προσωπικής της ζωής. Το μεγαλύτερο σκάνδαλο αφορούσε τη παθιασμένη σχέση της με τον Έλληνα μεγιστάνα Αριστοτέλη Ωνάση, η οποία έληξε το 1968 όταν εκείνος παντρεύτηκε την Τζάκι Κένεντι.
Το ζευγάρι γνωρίστηκε σε μια δεξίωση που διοργάνωσε η γνωστή κοσμικογράφος της εποχής, Έλσα Μάξγουελ, ωστόσο το ειδύλλιο μεταξύ τους αναπτύχθηκε δύο χρόνια μετά, όταν ο Ωνάσης προσκάλεσε την Κάλλας και τον σύζυγό της, Μενεγκίνι, σε κρουαζιέρα, µε την πολυτελή θαλαµηγό του. Κι εκείνος ακόµα ήταν παντρεµένος µε την Τίνα Λιβανού. Για πολλούς
η σχέση αυτή, έφερε και την… καταστροφή της σε όλα τα επίπεδα.
La fin
Στα τελευταία της χρόνια, η Κάλλας έζησε απομονωμένη στο Παρίσι κι «έφυγε» σε ηλικία 53 ετών στις 16 Σεπτεμβρίου 1977 από καρδιακή προσβολή. Οι στάχτες της σκορπίστηκαν στο Αιγαίο εκπληρώνοντας την τελευταία της επιθυμία. Δεκαετίες μετά, το απαράμιλλο ταλέντο κι η τέχνη της δε σταματούν να εμπνέουν κοινό και μουσικούς σε όλο τον κόσμο, κάνοντας τον θρύλο της να αντέξει για πάντα.
Διαβάστε περισσότερα στο DELUXE magazine που κυκλοφορεί δωρεάν σε επιλεγμένα σημεία, ή πατώντας ΕΔΩ.
Μουσείο Μαρία Κάλλας
Το Μουσείο Μαρία Κάλλας, το πρώτο Μουσείο στον κόσμο για τη θρυλική Ελληνίδα σοπράνο που καθόρισε την όπερα του 20ου αιώνα, άνοιξε τις πόρτες του στην «καρδιά» της Αθήνας, στην οδό Μητροπόλεως 44.
Με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γέννηση της, ο νέος μουσειακός οργανισμός φωτίζει την καριέρα και την προσωπικότητα της Μαρίας Κάλλας, πέρα από τους μύθους που καλλιεργήθηκαν για εκείνη, µε στόχο να εμπνεύσει, να ψυχαγωγήσει και να αναδείξει τα στοιχεία της τεχνικής της που την έκαναν μοναδική.
Τα εκθέματα του μουσείου περιλαμβάνουν ξεχωριστά αντικείμενα που ανήκαν στην πολύπλευρη καλλιτέχνιδα με το μεγάλο εύρος, το μοναδικό ηχόχρωμα της φωνής της και τη σκηνική παρουσία της Ελληνίδας ντίβας!