Yohji Yamamoto: Σχεδιάζοντας ξανά τη στολή των σαμουράι
Στην περίπτωση του η φράση “Η μόδα δεν είναι ποτέ απλώς μόδα, και η έμπνευση δεν βρίσκεται στις τάσεις, αλλά σε κάθε έκφραση της ζωής και του νου” αποκτά νόημα και ουσία και δημιουργεί μερικές από τις πιο πρωτοποριακές collections που είδε ποτέ catwalk.
Μετά από τριάντα χρόνια καριέρας ο Yohji Yamamoto συνεχίζει να δηλώνει πως η μόδα τον συναρπάζει και σ’ αυτή του τη δήλωση περικλείεται όλο το μυστικό της επιτυχίας του.
Έκανε το ντεμπούτο του στις αρχές της δεκαετίας του 1980 και σύντομα το όνομά του έγινε συνώνυμο της ανατροπής, αφού οι δημιουργίες του είχαν περισσότερες αναφορές στη γλυπτική, παρά στο σχέδιο μόδας. Για είκοσι και πλέον χρόνια ο Yamamoto μεσουρανούσε στα fashion shows του Παρισιού, ενώ η παρουσίαση της sport line Y3 σε συνεργασία με την Adidas σηματοδότησε τη mainstream στροφή
του οίκου του. Ωστόσο κάθε άνοδος ακολουθεί μια πτώση. Στη βιογραφία του με τίτλο « My dear bomb», που κυκλοφόρησε πέρυσι o Ιάπωνας σχεδιαστής, μιλά εκτενώς για τα οικονομικά προβλήματα που τον είχαν παραλύσει και για τον τρόπο που τα προσπέρασε κάνοντας ένα δυναμικό comeback πριν από δύο χρόνια. Το ενδιαφέρον στην περίπτωσή του δεν είναι μόνο ότι προσπέρασε τα εμπόδια –αυτό άλλωστε το έχουν κάνει», που ανέβηκε στους κινηματογράφους πριν δύο μήνες, ο Yamamoto εξομολογείται πως η σχεδιαστική του ταυτότητα και η ζωή του μοιράζεται ανάμεσα στο Τόκιο και το Παρίσι και πως αντλεί την έμπνευσή του από τις αντιθέσεις που αυτές οι δύο εντελώς διαφορετικές κουλτούρες προσφέρουν. Τα λόγια του ενσαρκώνονται στο show που παρουσίασε για την περίοδο Φθινόπωρο/Χειμώνας 2012-13 στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού. Εδώ το σχεδιαστικό του χέρι μοιάζει να οδηγείται από μια συνείδηση που πάλλεται ανάμεσα στους μανδύες της ιαπωνικής παράδοσης και στις punk αναφορές που του γνώρισε η Ευρώπη της δεκαετίας των 70s. Το αποτέλεσμα; Κομμάτια που κινούνται ανάμεσα στην επιβλητική ραπτική τεχνοτροπία της Ανατολής και τη vampire chic αισθητική της Δύσης.
Βεατρίκη Θεοδωράτου